„FÓRUM NEMOCNIČNÉHO PRÁVA“ SI PRE VÁS PRED LETOM PRIPRAVILO EŠTE JEDEN WEBINÁR – SRDEČNE VÁS NAŇHO POZÝVAME!
Zdravotná dokumentácia – jedna z top tém zdravotníckeho práva, ktorá má súčasne najužší vzťah k forenzným aspektom poskytovania zdravotnej starostlivosti. Hoci sú obsahom zdravotnej dokumentácie (ZD) odborné medicínske informácie vzťahujúce sa k zdraviu pacienta, pravidlá jej vedenia a sprístupňovania sú predmetom prísnych právnych podmienok. Nejde teda len o to, „čo“ zapisovať, ale aj „či“ a „ako“. Navyše majú informácie v ZD vo väčšine prípadov povahu osobitnej kategórie osobných údajov pacienta, čo je dôvodom na zvýšenie pozornosti pri jej vedení. Aktuálna právna úprava už nestačí s dychom za technickými možnosťami a potrebami zdravotníctva a to môže prinášať stále väčšie rozpory medzi „law in books“ a „law in action“.
Prijmite pozvanie na odbornú debatu o tom, čo súčasné legislatívne rámce pre vedenie ZD znamenajú, v čom sa skrývajú najväčšie právne riziká a prečo je dôležité tejto téme v praxi fungovania zdravotníckeho zariadenia venovať neustálu pozornosť.
Termín: 7.6.2023 (streda) od 9.00 do 13.15
Miesto: online prostredníctvom platformy MS Teams
SPÍKRI:
JUDr. Ivan Humeník, PhD.
(Lektor je partner v advokátskej kancelárii h&h PARTNERS zameranej na zdravotnícke právo)
JUDr. Tomáš Husovský
(Lektor je partner v advokátskej kancelárii h&h PARTNERS zameranej na zdravotnícke právo)
MUDr. Tomáš Szalay, PhD.
(Lektor je riaditeľ odboru zdravotníctva a lekár Bratislavského samosprávneho kraja)
Ing. Peter Čvapek, MBA
(Lektor je generálny riaditeľ sekcie zdravia na Ministerstve zdravotníctva SR)
Mgr. Rozália Ovári
(Lektorka je poverená riaditeľka sekcie strategického manažmentu v NCZI)
JUDr. Bc. Pavel Štukovský
(Lektor je biznis analytik a expert na zdravotnícku legislatívu v NCZI)
PRE KOHO JE WEBINÁR URČENÝ?
Webinár je určený primárne právnikom pracujúcim v ústavných alebo ambulantných zdravotníckych zariadeniach, advokátom zaoberajúcim sa zdravotníckym právom, manažérom ústavných zdravotníckych zariadení, osobám pracujúcim v ústavných či ambulantných zdravotníckych zariadeniach majúcim v kompetencii bezpečnostné procesy organizácie, zamestnancom Ministerstva zdravotníctva SR a samosprávnych krajov, ako aj zamestnancom Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou či Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv.
INFORMÁCIE O CENE WEBINÁRA
Cena webinára je 129 EUR/osoba, avšak v prípade prihlásenia 3 a viacerých účastníkov z jednej spoločnosti poskytujeme zľavu 10% z registračného poplatku. Nie sme platcami DPH.
Deň pred termínom konania webinára zašleme zaregistrovaným účastníkom, ktorí uhradili registračný poplatok, odkaz s prístupovými údajmi, prostredníctvom ktorého budú môcť webinár sledovať online.
INFORMÁCIE K PRIHLÁSENIU
Prihlásiť sa môžete priamo na našej stránke prostredníctvom registračného formulára, v ktorom si zároveň môžete vybrať, či registračný poplatok uhradíte kartou alebo bankovým prevodom.
Ak sa webinára nebudete môcť zúčastniť v deň jeho konania, nič sa nedeje, každému zaregistrovanému účastníkovi, ktorý uhradil registračný poplatok, zašleme do niekoľkých dní od skončenia webinára prístupové údaje k jeho kompletnému záznamu, ktorý bude mať k dispozícii po dobu 1 týždňa.
ČOMU SA BUDEME VENOVAŤ?
- Kľúčové právne rámce vedenia zdravotnej dokumentácie /JUDr. Ivan Humeník, PhD./
- ZD ako súbor citlivých údajov – súvis medzi režimom zákona o zdravotnej starostlivosti a zákonom o ochrane osobných údajov
- Kto zodpovedá za vedenie ZD? Poskytovateľ alebo zdravotnícky pracovník?
- Formy vedenia ZD – eZdravie, písomná forma a elektronická forma a aké komplikácie súčasný režim vyvoláva v praxi – čo je originál ZD a čo sú len „odpisy“; ktorý zdroj by mal byť/môže byť predmetom kontroly?
- Umožňuje legislatíva už len výlučne elektronické vedenie ZD?
- Čo je obsahom ZD a prečo je dôležité rozlišovať, čo do ZD patrí a čo je už nad jej rámec – pracovné poznámky zo psychoterapeutického sedenia či pomocné poznámky pacienta pri diagnostických testoch – aj toto patrí do ZD?
- Nahrávanie pacienta – áno či nie? Je nahrávka súčasťou ZD a aké praktické dôsledky to môže mať na poskytovateľa?
- Zákaz vstupu pacientovi do dokumentácie (a rozdiely voči reštrikčnému záznamu). Vzťahuje sa možnosť zákazu aj na zákonných zástupcov pacienta? Reštrikčný záznam v eZdraví, zápis informácie o samovražedných sklonoch a do tretice aj zápis o diagnostikovaní choroby patologického hráčstva.
- Ako robiť opravy v ZD (postup v závislosti od foriem vedenia)?
- Praktické otázky vedenia ZD s presahom na kontrolné kompetencie regulátorov a forenzné aspekty /JUDr. Tomáš Husovský/
- Poskytovanie údajov zo ZD a sprístupňovanie údajov – aký je rozdiel? Prehľad oprávnených subjektov s právom vstupu do ZD a postup pri poskytovaní/sprístupňovaní v závislosti od formy vedenia ZD.
- Špecifické situácie: rozvedení rodičia – komu sprístupniť a komu nie? Čo všetko zo ZD môže poskytovateľ poskytnúť policajtovi, prokurátorovi a súdu?
- Znalec a ZD.
- Je možné účtovať vyhotovenie výpisu, ktorý si vyžiadal pacient, polícia, ÚDZS, Sociálna poisťovňa či ďalšie osoby s právom žiadať o výpis? Ako si v tomto smere upraviť cenník?
- Ktoré orgány môžu kontrolovať správne vedenie ZD, na čo si dať pri kontrole pozor a aké sankcie môžu byť uložené (aj v nadväznosti na trestnoprávne aspekty nesprávne vedenej ZD)?
- ZD ako významný nástroj ochrany poskytovateľa – forenzný pohľad a s tým súvisiace súdne pikošky, pri ktorých ZD zohrala dôležitú úlohu.
- Ako to vidí regulátor
- MUDr. Tomáš Szalay, PhD. /Bratislavský samosprávny kraj/
- Úlohy samosprávneho kraja týkajúce sa zdravotnej dokumentácie.
- Na čo sa pacienti sťažujú a odkiaľ prichádza najviac podnetov?
- Najčastejšie sa vyskytujúce pochybenia poskytovateľov týkajúce sa zdravotnej dokumentácie.
- Ing. Peter Čvapek, MBA /MZ SR/
- Formy vedenia zdravotnej dokumentácie a prístupy k jej kontrole zo strany MZ SR.
- Je možné viesť zdravotnú dokumentáciu už len v elektronickej podobe?
- Úlohy MZ SR vo vzťahu k správnemu vedeniu zdravotnej dokumentácie a najdôležitejšie výstupy z vykonaných kontrol.
- Usmerňovanie správneho vedenia zdravotnej dokumentácie – nové usmernenie alebo podzákonný predpis?
- Mgr. Rozália Ovári ・ JUDr. Bc. Pavel Štukovský /NCZI/
- Dnes a zajtra – aké sú plány vo vzťahu k podpisovaniu informovaných súhlasov do tabletu? Bude takto podpísaný informovaný súhlas spĺňať požiadavku písomnej formy?
- Čo všetko sa dá „vložiť“ do EZK?
- Aké sú plány vo vzťahu k elektronizácii vedenia zdravotnej dokumentácie? Dá sa už dnes robiť konverzia pôvodne písomného záznamu/dokumentu takým spôsobom, aby sa takýto záznam následne uložil do EZK?
- Na čom momentálne NCZI s presahom na vedenie zdravotnej dokumentácie pracuje a kedy budú môcť poskytovatelia tieto výstupy využívať vo svojej praxi?
- MUDr. Tomáš Szalay, PhD. /Bratislavský samosprávny kraj/
ĎALŠIE TERMÍNY „FNP“
Témy pre FNP môžete navrhnúť aj Vy – napíšte nám na office@medius.sk a Vami identifikovanú tému zvážime a prípadne aj zaradíme do programu nasledujúceho podujatia FNP. Posledné diskusné stretnutie FNP v tomto roku sa uskutoční 4.10.2023.
Zdravotná dokumentácia – právne a praktické otázky jej vedenia a sprístupňovania v nemocničných zariadeniach
Program workshopu - Zdravotná dokumentácia – právne a praktické otázky jej vedenia a sprístupňovania v nemocničných zariadeniach
1. Blok: Kľúčové právne rámce vedenia zdravotnej dokumentácie (I. Humeník) | |||
09:00 - 09:05 | Otvorenie a organizačné info | ||
09:05 - 10:15 | JUDr. Ivan Humeník, PhD. (partner v advokátskej kancelárii h&h PARTNERS) ZD ako súbor citlivých údajov – súvis medzi režimom zákona o zdravotnej starostlivosti a zákonom o ochrane osobných údajov ・ Kto zodpovedá za vedenie ZD? Poskytovateľ alebo zdravotnícky pracovník? ・ Formy vedenia ZD – eZdravie, písomná forma a elektronická forma a aké komplikácie súčasný režim vyvoláva v praxi – čo je originál ZD a čo sú len „odpisy“; ktorý zdroj by mal byť/môže byť predmetom kontroly? ・ Umožňuje legislatíva už len výlučne elektronické vedenie ZD? ・ Čo je obsahom ZD a prečo je dôležité rozlišovať, čo do ZD patrí a čo je už nad jej rámec – pracovné poznámky zo psychoterapeutického sedenia či pomocné poznámky pacienta pri diagnostických testoch – aj toto patrí do ZD? ・ Nahrávanie pacienta – áno či nie? Je nahrávka súčasťou ZD a aké praktické dôsledky to môže mať na poskytovateľa? ・ Zákaz vstupu pacientovi do dokumentácie (a rozdiely voči reštrikčnému záznamu). Vzťahuje sa možnosť zákazu aj na zákonných zástupcov pacienta? Reštrikčný záznam v eZdraví, zápis informácie o samovražedných sklonoch a do tretice aj zápis o diagnostikovaní choroby patologického hráčstva. ・ Ako robiť opravy v ZD (postup v závislosti od foriem vedenia)? ・ Diskusia | ||
10:15 - 10:25 | Prestávka | ||
2. Blok: Praktické otázky vedenia zdravotnej dokumentácie s presahom na kontrolné kompetencie regulátorov a forenzné aspekty (T. Husovský) | |||
10:25 - 11:35 | JUDr. Tomáš Husovský (partner v advokátskej kancelárii h&h PARTNERS) Poskytovanie údajov zo ZD a sprístupňovanie údajov – aký je rozdiel? Prehľad oprávnených subjektov s právom vstupu do ZD a postup pri poskytovaní/sprístupňovaní v závislosti od formy vedenia ZD. ・ Špecifické situácie: rozvedení rodičia – komu sprístupniť a komu nie? Čo všetko zo ZD môže poskytovateľ poskytnúť policajtovi, prokurátorovi a súdu? ・ Znalec a ZD. ・ Je možné účtovať vyhotovenie výpisu, ktorý si vyžiadal pacient, polícia, ÚDZS, Sociálna poisťovňa či ďalšie osoby s právom žiadať o výpis? Ako si v tomto smere upraviť cenník? ・ Ktoré orgány môžu kontrolovať správne vedenie ZD, na čo si dať pri kontrole pozor a aké sankcie môžu byť uložené (aj v nadväznosti na trestnoprávne aspekty nesprávne vedenej ZD)? ・ ZD ako významný nástroj ochrany poskytovateľa – forenzný pohľad a s tým súvisiace súdne pikošky, pri ktorých ZD zohrala dôležitú úlohu. ・ Diskusia | ||
11:35 - 11:45 | Prestávka | ||
3. Blok: Ako to vidí regulátor (T. Szalay, P. Čvapek, P. Štukovský, R. Ovári) | |||
11:45 - 12:10 | MUDr. Tomáš Szalay, PhD. (riaditeľ odboru zdravotníctva a lekár Bratislavského samosprávneho kraja) Úlohy samosprávneho kraja týkajúce sa zdravotnej dokumentácie. ・ Na čo sa pacienti sťažujú a odkiaľ prichádza najviac podnetov? ・ Najčastejšie sa vyskytujúce pochybenia poskytovateľov týkajúce sa zdravotnej dokumentácie. | ||
12:10 - 12:35 | Ing. Peter Čvapek, MBA (generálny riaditeľ sekcie zdravia na Ministerstve zdravotníctva SR) Formy vedenia zdravotnej dokumentácie a prístupy k jej kontrole zo strany MZ SR. ・ Je možné viesť zdravotnú dokumentáciu už len v elektronickej podobe? ・ Úlohy MZ SR vo vzťahu k správnemu vedeniu zdravotnej dokumentácie a najdôležitejšie výstupy z vykonaných kontrol. ・ Usmerňovanie správneho vedenia zdravotnej dokumentácie – nové usmernenie alebo podzákonný predpis? | ||
12:35 - 13:00 | Mgr. Rozália Ovári (poverená riaditeľka sekcie strategického manažmentu v NCZI) Dnes a zajtra – aké sú plány vo vzťahu k podpisovaniu informovaných súhlasov do tabletu? Bude takto podpísaný informovaný súhlas spĺňať požiadavku písomnej formy? ・ Čo všetko sa dá „vložiť“ do EZK? ・ Aké sú plány vo vzťahu k elektronizácii vedenia zdravotnej dokumentácie? Dá sa už dnes robiť konverzia pôvodne písomného záznamu/dokumentu takým spôsobom, aby sa takýto záznam následne uložil do EZK? ・ Na čom momentálne NCZI s presahom na vedenie zdravotnej dokumentácie pracuje a kedy budú môcť poskytovatelia tieto výstupy využívať vo svojej praxi? | ||
13:00 - 13:15 | Záverečná diskusia |